Hur gör man så att man inte skall behöva köpa däck så ofta?

Att köpa nya däck är förenat med en ansenlig kostnad för de flesta konsumenter. Det är naturligtvis inte gratis att vara bilägare. Men om det är så att dina däck slits ut i förtid så kan du spara både pengar och miljö på att läsa dessa tips som gör att du inte behöver köpa däck fullt så ofta utan att tumma på säkerheten.

Säkerställ rätt däcktryck

Om man har för lågt däcktryck så försämras både vägegenskaperna hos bilen plus att bränsleförbrukningen blir onödigt hög. Däcken slits även snabbare vilket naturligtvis är onödigt. Det låter kanske lite konstigt att förändring av däcktrycket gör att du inte behöver köpa däck lika ofta. Men så är faktiskt fallet – om trycket i däcken minskats med en tredjedel så innebär det att däckets livslängd kan ha halverats. Undersökningar som Automotorsport gjort visar att sänkning på 0,5 bar under det rekommenderade trycket medför en ökad bränsleförbrukning med 3-4 %. En sänkning på 1,0 bar fördubblar bränsleförbrukningen. Det lönar sig dock inte mycket att ha ett högre däcktryck än rekommenderat, och då förvinner även en del av däckens vägegenskaper. Ta därför för vana att kontrollera däcktrycket en gång i månaden och säkerställ att du har biltillverkarens rekommendation för däcktrycket, det kommer du tjäna på i längden.

däcktryck

Att testa däcktrycket kan göra att du inte behöver köpa däck lika ofta

Mjuk körning minskar däckslitage

En annan aspekt förutom däcktryck som har stor påverkan på däckslitage är hur du kör. Inbromsningar och rivstarter påverkar naturligtvis slitaget på däcken. Om du däremot har en mjuk körstil så spar du både på bränsleförbrukning och på däcken. Undersökningar har visat att en erfaren taxichaufför kan köra 600 mil med ett par däck som en hårdkörande bilentusiast sliter ut på 1000 mil. Stor skillnad! Så tipset är helt enkelt att köra lugnt och fint – då behöver du inte besöka däckbutiken lika ofta och köpa däck.

Spar på hjulen genom att rotera dem

Det är inte så konstigt att de drivande hjulen sliter på däcken i högre grad än de ej drivande hjulen. Ett knep är därför att rotera hjulen – då får man ett jämnt slitage och kan byta samtliga däck samtidigt istället för två åt gången. Hur ofta man bör rotera hjulen beror på hur mycket man kör med bilen. En taxichaufför kan med fördel rotera hjulen flera gånger per år, medan det för en mindre aktiv bilist kanske räcker med en gång per år. Om du inte känner dig bekväm med att rotera hjulen själv så kan du få hjälp med detta hos en däckverkstad.

Ta för vana att kontrollera däckslitaget

När du kontrollerar däckslitaget så är det bra att kolla om exempelvis in- eller utsidan fått ett större slitage. Detta kan bero på att man kört in i exempelvis en trottoar eller att hjulinställningen ändrats. Ju förr desto bättre är devisen som gäller när man kontrollerar däckslitage eftersom man då kan agera snabbare och justera hjulinställningen så att man får ett jämnare slitage vilket innebär att man inte behöver byta däck lika snabbt.

Hösten är bästa tid för däckbyte

Om du har möjlighet att välja mellan att byta däck på våren eller på hösten kan du med fördel välja hösten. Detta beror på att asfalten är grövre på våren vilket leder till ökad förslitning.

Vi hoppas att dessa tips kan leda till att du kan öka nyttjandetiden på dina däck. Tänk även på att alltid sätta säkerheten i första hand. Även om det r tillåtet med spårdjup på 1,6 millimeter på sommardäcken så bör man byta tidigare. Risk för vattenplaning ökar nämligen markant om spårdjupet går ner under 3 millimeter.